velocipedryttaren.blogg.se

Om vad som händer i Velocipedryttarens liv.

Lusseturf helg

Publicerad 2015-12-14 10:16:00 i Allmänt,

Så var det dags för Lusseturf och för första gången kunde jag vara med i tävlingen, men någon topp placering trodde jag knappast på. Laddat med en veckas förkylning och ett ordentligt julbord kvällen innan så det skulle väl gå bra. Lusseturfen hade fixat barnpassning åt Rakels grabb Victor som ville att dom skulle kunna ringa Rakel eller mig om han ville och det kan man ju inte säga nej till. Alltid skoj att träffa turfare från när och fjärran på event så det är lika skoj före och efter tävlingen också. Men så var det dags att ge sig ut i skogen och vänta in starten, Rocklundaskogen har jag sällan varit i så trotts hemma plan har jag inga fördelar där. Jag går i min takt men dom flesta springer, men det såg rätt bra ut tidigt. Jag låg länge runt 10e plats men föll efter en timme till mellan 14e och 20e plats, lite för få zoner tyckte jag och ibland fick man stå och vänta ut blocktiden för att det inte fanns något alternativ helt enkelt. Men dom sista 20 minuterna började en del dra sig mot stugan där vi ska samlas efteråt och det öppnade upp lite zoner för mig och gjorde att jag kunde knipa 14e platsen.
Det var många trötta ben som tog turfare till prisutdelningen, stort grattis till Eddyueue, Gubbvaden och Niksod som knep dom ädla medaljerna. Fika hemma hos Håkan efteråt, samtalsämnet var enkelt. Turf. Extra skoj att Snusmumriken (Mona) hängde med också, hon är alltid lika trevlig och kanske lite nördigare än oss andra. Rätt som det var ställde Rakel och Mona mig mot väggen, misstänkt för att kidnappat Rakels små turfgubbar som hängde i zoner och skickat dom till Mona. Jag nekade så klart och dom gav sig inte men hur skulle jag kunna veta hur turfgubbarna hamnade i Linköping, bara för att jag busat lite någon gång innan var jag dömd på förhand. Vilka vänner man har, dom är dom bästa man kan ha trotts allt. Men dag var inte slut ännu, hem och dusch för att åka på AfterTurf i Eskilstuna. AtferTurf har inte riktigt tagit fart ännu i Eskilstuna men vi blev sex turfare och vi hade en riktigt trevlig kväll. Men vi som också hade varit med på Lusseturfen var rätt trötta så det blev inte allt för sent innan jag rullade hemåt. Söndagen blev en vilodag, en fullspäckad dag sätter sina spår dagen efter. Fast en liten cykeltur kan man ju alltid klämma in, höghjulingen stod hjulpyntad och ville ut. Jag skulle möta upp Lennart med sin tvåvåningscykel ner på stan strax innan luciatågen skulle gå genom centrum, minusgrader men torrt ut gjorde väglaget rätt okey men en viss oro hade jag allt innan jag gav mig iväg. Med tända ljusslingor rullade jag mot centrum och spred lite glädje på vägen, glada tillrop och bilar som körde bredvid för att kunna fota och filma mig. Lennart är lika barnsligt road som jag av att cykla runt och sprida lite glädje, även han har ljusslingor på sin cykel så vi syntes rätt bra när vi cyklade ett par varv runt city innan vi möte luciatåget, lite uppvisningscykling och stopp för fotografering på Sigmatorget blev uppskattat av många. Sen följde vi efter lucia till scenen vid Varda och lyssnade på lite skön sång. När kyla började göra sig påmind rullade vi ett varv till runt city och stannade vid stadens älskade rådjur i Vasaparken, byte från tomteluva till cykelhjälm innan färden gick hemåt. Hade lite publik som undrade hur man kommer upp på höghjulingen. Naturligvis passade jag på att turfa lite också med höghjulingen, det blev 10zoner på den två timmar långa turen två timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela