velocipedryttaren.blogg.se

Om vad som händer i Velocipedryttarens liv.

Ängsö

Publicerad 2016-02-20 19:54:39 i Allmänt,

Det blir inte alltid som man tänkt sig, efter en vecka med dåligt med sömn var det äntligen helg. Husbilsmässa var tanken men så kom det en skallgång i Södermanland som fick gå före, om jag inte vaknat kl.4 och inte kunde somna om på några timmar och sen vakna lite för sent. Men då gör man det bästa av dagen ändå, en promenad på Ängsö kändes som en bra idé. På vägen ligger ju nästan turfzonen WesMulleSouth som jag inte tagit sedan den flyttades för något år sedan, inte för att den flyttat långt utan bara ca 100meter men nu ligger den på udden vid vindskyddet. Riktigt vackert. Parkerar vid Ängsö slott för att gå ut till Klockarholmen där zonen WestMulleEast ligger, det lär vara mycket enklare idag när isen ligger än det var den höstdag jag var där sist. Det är en enkel promenad längs en liten grusväg, inte mycket snö så lätt att gå då vägen inte plogas. Vinden bet ordentligt och det är öppna fält att gå mellan mest men lite busk och skogs holmar här och där, just i ett av buskagen rasslar det till och ut kommer en dovhjort små springandes. Jag stannar till och ser den springa bortåt, tittar in i buskaget och där står kompisarna kvar 3-4meter från mig. Vi står där en minut eller två sen går det undan för hjortarna genom buskarna och bort från mig, så smidiga dom är när dom lite nonchalant hoppar iväg. Klockarholmen är nästan en del av Ängsö då det bara är ett lite vattensjukare område mellan dom, när Mälarens vatten är lågt kan man gå över utan större problem men när det är högt så blir man blöt trotts stövlar. Nu bar isen och det riktigt kletiga ler området gick fint att gå genom utan att förlora kängorna, sommartid får man också sällskap av korna som går här då det är en beteshage. Zonen ligger en liten bit från stranden så först tog jag den innan jag gick ner till stranden och satte mig på en sten och plockade fram kaffe och macka, det smakar alltid lite godare med fin natur omkring en.
Här blickar man ut över Oxfjärden och Måholmen, har man tur så kan man få se Havsörn men den turen hade jag inte idag. Hagen är vacker att gå genom med sina höga holmar med fantastisk utsikt över det annars flacka landskapet, inre Märlarskärgården är unik och ett Natur 2000 område. På vägen ut såg jag en spång och en trappa över ett stängsel, det måste utforskas, en vacker åkerholme med små tallar och stora ena. Enkullabacken visade sig vara hemvist för många steklar, blommor och häckningsplats för Ortolansparv. Hade du inte hört talas om den fågeln? Inte jag heller och det häckar ca 100par i Västmanland. Jag knallar vidare och ser några kråkor som seglar i blåsten, lite stora kråkor kanske? Tar fram kikaren och tittar på dom, nja inte är dom så stora för att vara Havsörn iallafall. Jodå, det är två Havsörnar som seglar över skogen lekande lätt trotts att vinden piskar på rätt bra i byarna. Ängsö är vackert och det finns mycket att se i skog och på Mälaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela