velocipedryttaren.blogg.se

Om vad som händer i Velocipedryttarens liv.

Bonanza 2016

Publicerad 2016-06-04 23:04:32 i Allmänt,

Tanken var att bra åka ner och glida runt och njuta av Kalmar, träffa turfare och ha trevligt. Förra årets 17e plats var min bästa Bonanza och med bara ett cykelrace och massor av bra turfare skulle jag ändå inte komma bland dom femtio första, lika bra att ta höghjulingen och bara glida runt. Men så råkade jag se en ny cykel... billig, enkel, lätt (i mina måtta mätt) och snygg. Funderade ett par dagar och köpte den på måndagen, lite lätt ombyggnad för att passa mig och ett par skärmar så skulle den var klar för unika jakt under min resa till och från Bonanzan. Jätte inspirerad var jag inte men nu skulle jag iväg ändå, planeringen var lika med noll efter en vecka som slitit på mig så jag tog en extra semesterdag på torsdagen för att hinna packa och börja resan söderut. Torsdag eftermiddag rullade jag iväg och första stopp blev St. Sundby slott för en unik zon, här hade jag varit tidigare så jag visst vad zonen låg. Bara att gå genom fårhagen och upp till runsten för min resas första unika zon. Nästa stopp blev en väldigt unik zon BjörkesPump, Björkes vinnarzon som han tog med sig sin flickvän till när den skulle komma. När zonen ploppade upp hade den formen av en ring och Björke friade till sin Kryos och när det blev ett ja bytte zonen form till ett hjärta med en pil igenom. Nu har den fått formen av den vattenpump som finns på platsen. Björke och Kryos kom jag att träffa under Bonanzan och det var ett trevligt par, mina lycko önskningar till er två. Jag rullade vidare till Valdemarsvik där jag hade tänkt att stanna över natten, en backig stad och en cykel med två växlar blev en ordentlig träning på kvällen när jag cyklade runt halva staden och fick glada tillrop av Lillkvadden som bor där. Backigt men riktigt vackert och värt en ordentlig cykel tur, fortsatte på morgonen med att ta resten av dom unika zonerna innan jag började rulla vidare.
Västervik hade besök av två erfarna unika turfare när jag passerade så nästa stopp fick bli Oskarshamn för lunch och lite unika zoner, sen bar det ut till Revsudden där jag lagt två zoner under min tid som zonmakare i Kalmar och vad kan man säga.... så vackert där ut och jag hoppas många turfare hittar ut till denna pärla. Väl nere i Kalmar sammanstrålade jag med med Håkan och Rakel, lite turf snack också bestämde vi att ses i Borgholm för att äta lite senare. Dom installerade sig på vandrarhemmet och jag åkte till Borgholm och började turfa, här känner jag ingen mig så det är lätt att hitta runt mellan alla zoner. När jag har två zoner kvar att ta kommer Håkan och Rakel åkandes så jag hinner lagom ta zonerna medans dom lastar av cyklarna och vi kan leta reda på ett matställe, finns ju två i varje gathörn så inte så svårt att hitta något. Bonaza dagen började som vanligt hyggligt tidigt, en lugn tur i tävlingsområdet för att få en lite uppfattning om vart jag ville start sen var det tillbaka till husbilen och åka till Bonanzaområdet för anmälan och mingel. Det fick bli höghjuling och cylinderhatt till att börja med, lite fin cykling och få folk att le lite grand. Skoj att träffa massa turfare som man annars bara ser som röda gubbar i appen eller på facebook, lite jobbtid i crew tältet och svara på frågor var inte så tokigt heller. Efter lite mat tillsammans med vänner var det dags att byta cykel och rulla ut i tävlingsområdet till starten, jag slog följe med Rakel norrut i ett lämmeltåg av turfare som letade bra startplatser. Nu kom en nervositet krypande när starten närmande sig, Rakel och jag bestämde vem som skulle köra åt vilket håll i starten och sa lycka till. Starten gick och två timmars trampande började, jag ska inte tjata om alla zoner men min placering var efter några minuter en 7e plats för att sen sjunka ner till en 29e med ca45 minuter kvar. Sakta klättrade jag uppåt sen men hur långt skulle det räcka? Just när jag andfådd rullade in i en zon och hör taking zon börjar nedräkningen på Bonaza tiden, jag missar den sista zonen och lägger mig på rygg i gräset och flämtar en stund medans jag kollar resultat listan och ser mig på en 9e plats. WOW!!! Långt långt över mina förväntningar. Pris utdelning och en underdog vann, grattis Shitty! Efter prisutdelning var det tillbaka till husbilen och flytta den till en bättre plats för natten, duscha och vila men det där med att vila gick inget bra och jag var tok trött och kände egentligen inte alls för att umgås med folk men det var bankett på kvällen så bara att bita ihop. Cyklade i väg mot banketten och kom i fatt Rakel som tog en promenad, hon var inte på topp efter en stressig vecka och ett race som inte gick hennes väg. Hon ville gå och rensa tankarna lite innan hon kom till banketten. Banketten blev riktigt trevlig trotts allt och Rakel hade piggnat till, goda mat, goda vänner och Bosse turfare som underhöll så kunde man inte begära så mycket mer. Men jag bröt upp rätt tidigt då tröttheten kom krypandes igen, Rakel kom och ville att jag skulle följa med ut på piren vid den stora Kalmar skylten för hon ville ta zonen där men vågade inte gå själv ut dit. Jaha, svårt att säga nej så vi började gå ditåt. Piren är inte så svår att gå på men Rakel känner sig inte bekväm alls men ut kommer vi och hon får sin take på zonen, efter lite fotografering ville hon gå tillbaka men jag sa nä, jag tänker inte gå förrens klockan blir 00,00. Hon tittar på mig och undra vad klockan är och jag svara 25,46 det blir så klar protester för det kan klockan inte vara det men min var det hävdar jag. Efter en stund får jag en knuff när hon kommer på att jag sitter lugnt och väntar ut hennes blocktid på zonen, tiden rinner ut och jag kan ta zonen och vi kan gå tillbaka. Unika turfa morgonen efter bonazan var min tanke innan jag skulle lämna Kalmar, men jag var ju inte själv med den tanken redan kl. 6.30 började det bli trångt i Kalmar och efter ett tag var jag ute på Svinö. Vilken tur att jag hamnade där för det var så vackert att titta ut över Kalmarsund och Ölandsbron, i lugnt tempo rullar jag tillbaka till husbilen och möter upp några Västerås vänner för att säga hejdå. Jag fortsätter på en veckas semester med mera turf.
Turf on !

Kommentarer

Postat av: cissi

Publicerad 2016-06-15 21:05:26

Härligt inlägg från bonanzan! Kul också att bli kallad en erfaren turfare! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela