velocipedryttaren.blogg.se

Om vad som händer i Velocipedryttarens liv.

Las Palmas på Gotska Sandön

Publicerad 2017-06-01 08:41:40 i Allmänt,

Bästa vännen sa att hon skulle åka till Gotska Sandön en onsdag, bara över dagen och så klart mest för att ta Nationalparks zonen som finns där och som inbiten turfare lockar den så klart mig också. En enkel fråga -Vill du sällskap? svaret blev ett glatt JA!! Dagsbiljetter kan bara bokas en vecka i förväg och kan inte avbokas med mindre än läkarintyg, Rakel bokade och jag skrattade gott åt att jag inte läst hela prislistan då det "bara" kostade 450kr och inte 1100kr som jag trodde. Semester en dag och lite koll på kartan samt läsa lite lite om ön, den är ju lite mer än en sandlåda i havet. Det blev en tidig star på dagen så där vid halv fem för att hinna ner till båten som går från Nynäshamn, väl där hann vi turfa några zoner och öka på våra unika zoner lite extra. Lite fika på båten som gick lite tidigare när alla åtta passagerana var ombord, vi hade knappt avslutat fikat innan sjögången blev kännbar....tre timmar båt resa som vi båda undrade vart vi gjort av våra sjöben och var illamående kom ifrån. Jag har haft tre fritidsbåtar och åkt färja i riktigt dåligt väder några gånger utan att det bekommit mig alls men det hjälpte föga nu. Men strax innan vi kom fram gick båten in i lä bakom Gotska Sandön och det blev lungt på havet, så skönt kan jag lova. Båten kör bara försiktigt på grund mot sandstranden Las Palmas och man rullar fram en trappa på stranden så man kommer torrskodd i land.
Båten var lite tidig så vi hade redan börjat gå iväg när en tillsyningsman eller kvinna om vi ska vara ärliga ropade efter oss så det var bara att vända om, lite info om vad regler som gäller men det hade vi koll på redan. Men dom nya vandringslederna visste vi inget om som det var trevligt att få reda på. Vi visade turf appen och förklarade vår plan för våra timmar på ön. -Det hinner ni nog inte sa hon till oss, Nationalparks zonen ligger på en ny vandringsled som man inte ska missa men den var 3km längre än vad vi planerat så zonen GotSandZone på Bredsanden kund få stryka på foten tyvärr. Vi började gå längs Höga Åsenslingan och vilken fantastisk natur vi möttes av, en riktigt gammal tallskog som fått stå oröd i hundratals år när vi går på åsens kam med skogens trädtoppar i ögon höjd. Ibland ser det ut som vi kommer ut på ett berg med det är bara sanden som är lite grå på ytan, just det det är ju bara sand och åter sand att gå i och det suger så mycket kraft i varje steg man tar. Det känns som vi är dom första som går slingan förutom tillsyningsmänen som markerat den, ibland försviner stigen helt och man får titta efter nästa stolpe men snart kommer man på att håller man sig på kammen så är man på rätt väg ändå. Efter två timmar når vi fram till Schipkapasset och den efter längtade zonen. Rakel får sin take och jag får en assist på den.
Vi stannar och plockar fram matsäcken, vi väntar ut blocktiden på zonen och även jag får en take på den och syns på hemsidans lista på vilka som tagit den. Efter zonen är det bara 100m ner till den gamla vägen mellan Tärnudden och Fyrbyn, nu får vi upp farten lite och hoppas vi ska kunna hinna med den andra zonen. Att ha gått Fotrally har sina fördelar och vi går in i race mode, högt och målmedvetet tempo på den lösa sandvägen. Strax före Fyrbyn ändra sig landskapet och vi kommer in i en lövskog, vi stannar till vid kapellet och tycker att här borde det finnas en zon också. 2km tur och retur ut till zonen tycker vi låter enkelt och snabbt fixat..... så fel man kan ha. Riktigt tungt att gå och Rakel börjar bli trött nu, zonen är gigantiskt stor och det av en anledning då sanden rör sig helatiden men vi har tur och hela zonen ligger på land idag. Zone taken. På väg tillbaka till Fyrbyn klagar Rakel på sitt onda knä, då är det illa vet jag. Men vi kommer tillbaka och kan stanna och fylla på vatten och plocka av regnkläder för nu lyser solen på oss. Jag kollar vilka vägar personalen kör med sina pickuper ner till Las Palmas där båten ska hämta oss, vi har tid så det ska gå att hinna dit om inte Rakel får väldigt ont för då är en snigel snabbare än henne. Men hon biter ihop och knatar på och nu är vägen bättre att gå på då den inte är så mjuk längre. Vi kommer fram med en halv timme tillgodo, vi träffar på tillsyningskvinna som under hur det gick för oss. Hon blir lite imponerad att vi hann med båda zonerna och det är vi själva också. Båtresan hem blev ännu gungigare än ut resan men vi kommer tryggt tillbaka till Nynäshamn, kl. 23.30 kliver jag innanför min dörr och snubblar i säng och somnar innan jag träffat kudden..... Vilken härlig ön detta var, vi hann inte se allt och jag rekommendera alla turfare att stanna två nätter på ön så ni hinner se mer än vi gjorde. Turf on !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela